Privirile au început să se plimbe, încep mișcările de ajustare pe scaun, cineva tocmai se uită la telefon – ai început să îi pierzi.

Care este problema cu prezentările de business?
Nu știi ce să scrii, nu știi să folosești template-urile disponibile, nu o poți personaliza… Nu ești singur(ă)!

Ce face o prezentare bună de business
Dacă este construită corect, prezentarea ta de business te ajută să:
- creezi noi relații de business
- atragi investitori
- să îți susții imaginea de expert credibil în industria ta.
O prezentare de business bună este un amestec de: conținut, vizualuri și interactivitate.

Conținutul prezentării de business:
… trebuie să fie clar, concis, relevant. Folosește vizualuri, infografice, videoclipuri, liste itemizate pentru a transmite eficient mesajul.
Vizualuri:
… ele creează un flow logic pentru prezentare – structură bine definită, introducere clară, cuprins, concluzie. Organizează ideile într-un mod ușor de urmărit de către public.

Interactivitate…
… exersează modul în care prezinți. Încearcă să vorbești cu încredere și să implici publicul. Păstrează contactul vizual, vorbește clar și folosește limbajul corporal pentru a interacționa cu publicul – prezentarea nu va fi un monolog ci o oportunitate pentru dialog.
Să începem cu începutul.
Conținutul unei prezentări de business
Știm sentimentul. Ai de făcut o prezentare. Te așezi în fața tastaturii și… nimic. Nu ai nicio idee, nu mai știi nimic despre propria afacere oricât ar fi ea de fantastică. Cu ce începi? Cu povestea afacerii, cu realizările, cu serviciile, cu poze din birou?
Nu subestima importanța conținutului! Nu e numai despre slide-uri și bullet points.
O prezentare de business trebuie să livreze clar și organizat mesajul tău.
Textul de pe slide-uri trebuie să fie scurt
Evită scrierea unui eseu pe fiecare slide. Sigur, ai multe de spus, dar o abordare concisă este mult mai eficientă în înțelegere.

Încearcă regula ”6 pe 6”: 6 bullet-uri cu maxim 6 cuvinte per rând. Astfel vei putea reduce conținutul și te vei putea concentra pe esență.
O idee per slide
Impactul unei idei poate fi redus dacă ea se pierde în prea mult conținut.
Concentrează-te pe o singură idee pe fiecare slide și publicul tău te va putea urmări mai ușor.
TIP: explorează fonturi și imagini diferite pentru a realiza un impact vizual, dar NU EXAGERA – va ieși un ”ghiveci” estetic.

Propoziții scurte
Folosește un limbaj clar și simplu pentru ca publicul să îți înțeleagă ideile: evită adjective și adverbe care nu aduc plus valoare.
Astfel publicul va înțelege despre ce vorbești fără să fie distras de textul de pe ecran.
Adaugă vizualuri de impact
Pe cât posibil evită imaginile tip stock photo care plutesc în neant. Încearcă să incluzi infografice ca metodă de a transmite statistici relevante din domeniu.

Nu folosi slide-urile ca notițe
Nu citi fix ce scrie pe slide. Altfel de ce mai ești acolo? Să transmiți același lucru de două ori?

Scopul tău, ca prezentator, este să completezi ce derulează pe ecran – nu să citești cu voce tare ca în clasele primare.
Tu știi să citești, publicul la fel. Vino cu ceva în plus.
Cum organizezi o prezentare de business?
Știi ce vrei să spui, care este ordinea în care o spui?
Identifică mesajul principal
Ține minte că fiecare slide este un capitol gândit atent.
Identifică mesajul principal și care este povestea pe care vrei să o spui în prezentare: o idee centrală, o ipoteză, un nou trend. Asigură-te că fiecare slide contribuie la fixarea mesajului. Simplitatea este cheie.
Aranjează slide-urile logic
Nu poți sări de la un subiect la altu. Asigură-te că tranzițiile sunt elegante și prezivibile.
- Dacă vorbești despre serviciile tale, nu intercala slide-urile despre companie cu slide-uri din domeniu.
- Dacă vorbești despre trend-uri nu tranziționa brusc la o discuție despre produsele tale fără să identifici problema pe care acestea o rezolvă.
Creează design-ul
Aceasta este etapa finală. O începi doar după ce conținutul este definitivat.
Sigur, poți apela la slide-urile șablon din Power Point, dar vei observa că acestea te limitează sau te încurajează să îți explorezi creativitatea cu fonturi și culori. Nu e o idee bună.
Folosește identitatea vizuală a brand-ului tău ca fundație pentru unitatea vizuală.

Interactivitatea – cheia unei prezentări bune
Nimănui nu îi place să vorbească în public (Ne cerem scuze celor care au exclamat ”Ba da! Mie chiar îmi place!”. Felicitări, sunteți speciali.) Dar va trebui să îți prezinți… prezentarea. Altfel o scrii și trimiți reducându-i instant impactul.
Deci ai conținut, ai design, ai un fișier. Trage aer în piept și hai să vedem cum vei prezenta.
Deschidere bună
Deschiderea: aici îți prinzi sau pierzi publicul. Dacă vei începe prezentarea ca un referat forțat, publicul va fi mai puțin dispus să îți acorde atenția la slide-urile următoare.
Începe cu o întrebare ”cârlig”, o anecdotă sau poveste personală, informații suprinzătoare sau un video relevant.

Interacționează – nu sta ca mutulică
O prezentare bună înseamnă că vorbești cu publicul. Gândește-te la Jerry Seinfeld: ”Ați observat că…?”.
Încurajează discuțiile, întrebările și chiar un joc scurt. Publicul mereu va ține minte o prezentare amuzantă și nu o colecție de slide-uri.

Păstrează un ritm
Știm că ai emoții. Știm că vrei să termini cât mai repede. Respiră, păstrează un ton constant. Nu sări de la una la alta.
Asta nu înseamnă că prezentarea va fi un sprint, dar nici un maraton anost.
Respectă timpul publicului și concepe slide-urile în așa fel încât acesta să nu își piardă interesul.

O concluzie memorabilă
Prima impresie contează.
Ultima impresie contează.
La finalul prezentării sumarizează ce s-a discutat și oferă concluzii clare. Adaugă un call to action sau un citat relevant. Plusează cu datele tale de contact.
Concluzia noastră
Acestea au fost sfaturile noastre pentru o prezentare de business eficientă și memorabilă. Dacă ți se pare că este mult de muncă, ai dreptate.
O poți aborda singur(ă) sau poți apela la serviciul Connect Media de creare de prezentări de business. Te vom ajuta cu design și conținut conform specificului industriei tale, iar tu te vei putea concentra mai mult pe livrare și atragere de noi lead-uri.