fbpx
contactBTN logoShadow3

Poziționarea pe piață: branding de afacere sau ceva mai mult?

Marketing

Completează propoziția aceasta: ”brand-ul meu este cel care…” fără să apelezi la ”raport calitate-preț”, ”profesionalism”, ”prețuri bune”.

Ai reușit? Dacă nu, atunci, cel mai probabil, afacerea ta nu are o poziționare.

Pozitionare afacere pe piata sau in mintea clientului

În mod ironic, poziționarea corectă a unei afaceri nu o plasează pe piață (unde cu siguranță este loc pentru toată lumea) ci în mintea clientului, unde locurile sunt foarte limitate. Cât de limitate?

Încearcă exercițiul de mai jos.

Un client tine minte maxim 4 nume de brand-uri

În general un client poate reține maxim 4 nume de brand-uri pe un anumit segment:

  • unul pe care îl preferă,
  • unul pe care îl cumpără când nu îl găsește pe primul,
  • ultimele 2 pe care le alege la derută dacă primele 2 nu se găsesc.

Poziționarea corectă a afacerii tale trebuie să te claseze pe primul loc în acest top 4.

Poziționarea afacerii: crezi că alegi rațional? Mai gândește-te o dată.

Ca să fii pe primul loc în mintea clientului, trebuie să îl lovești la sentiment.

Sigur, vei spune că alegerile pe care le faci în materie de achiziții sunt 100% raționale. Dar dacă stai să te gândești cu adevărat, majoritatea cumpărăturilor recurente pe care le faci nu se bazează pe o analiză obiectivă cost/beneficiu.

Nu alegi o pereche de adidași Nike pentru că sunt demonstrat-științific cei mai buni adidași de pe piață fie pentru sportivi, fie pentru mergători pe jos.

Client care alege un produs

Alegi o pereche de adidași Nike pentru că îți conferă un anumit statut, îi asociezi cu Michael Jordan și cu admirația aproape reverențioasă pentru una din cele mai cunoscute povești de succes din marketing.

Există adidași mai buni pe piață? Evident că da dar Nike este pe primul loc în mintea ta și nu din motive raționale. Nike este pe primul loc în mintea ta pentru că îți provoacă o emoție: de împlinire, de motivație, de apartenență. Nike s-a poziționat bine.

Deci cum poate și afacerea ta să se poziționeze bine?

După o rețetă aparent simplă: transformi un atribut real al afacerii tale într-un beneficiu emoțional.

De la alegeri rationale la alegeri emotionale

Ești pe piață de 15 ani? Experiența se traduce în încredere.

Ai mereu produse noi? Varietatea se traduce în curiozitate.

Asiguri livrare rapidă? Coletul ajunge acasă se traduce în confort.

… și tot așa.

”Wow… asta pare simplu!”

Bine spus – ”pare”. După ce transformi toate atributele reale în beneficii emoționale trebuie să selectezi UN SINGUR beneficiu emoțional pe care îl formulezi într-un mod care să conțină sâmburele de adevăr esențial al brand-ului tău. Această formulare trebuie să spună ”încredere”, ”siguranță”, ”confort” fără a folosi neapărat cuvintele acestea.

Felicitări! Asta este poziționarea afacerii tale.

Care e diferența dintre poziționare și branding?

Poziționarea afacerii tale reprezintă fundația solidă a afacerii tale.

Într-o lumea ideală înainte să pornești o afacere trebuie să știi cum ea se poziționează.

La fel cum o casă are nevoie de o fundație pe care poți clădi, poziționarea afacerii tale îți oferă stabilitatea de care ai nevoie pentru procesul de branding – construcția brand-ului tău: nume, slogan, logo, website – toate ”curg” mai ușor dacă au un mesaj coeziv și unitar – mesaj, mesaj creat de poziționare.

Cum arată o poziționare a afacerii la noi în agenție?

Proiectele noastre de poziționare și ulterior de branding includ atât afaceri nou-nouțe, cât și clienți care au simțit că se află într-un punct al evoluției lor în care trebuie să (re)definească cine sunt ca brand.

Pentru fiecare client am creat o poziționare pe piață care să îndeplinească două criterii:

  • DIFERITĂ de concurență
  • RELEVANTĂ pentru clienți

Cum trebuie sa fie pozitionarea afacerii

Pentru a ajunge la poziționările de mai jos și pentru a oferi cea mai bună fundație solidă fiecărui client în parte am parcurs mai multe etape:

  • analiza brand-ului
  • analiza pieței: oportunități, provocări, ce spun/cred/simt potențialii clienți
  • analiza concurenței: ce oferă, ce spun, ce efort au depus pentru a se diferenția

Pe baza acestei poziționări (fundația stabilă) am demarat procesul de branding (construcția efectivă a afacerii): nume (în unele cazuri), slogan, logo, website, materiale de prezentare.

Tip afacereAtribut realBeneficiu emoționalPoziționareSloganLogo
Firmă contabilitateComunicare transparentăÎnțelegereContabilitate clarăThe open accountantsLogo agercont
Producător trape de evacuare fumCalitate excelentăSiguranțăLa fel de indispensabil ca aerul.Safety above allLogo welkins
Creator de CVFormat o singură paginăUnicitateRazor

Sharp Resumés

Know Your Know HowLogo reedact
Producător EIP-uriCalitate excelentăSiguranțăSiguranță pe termen lungEngineered to protectLogo elmion

Poziționarea făcută corect de la început permite antreprenorului să beneficieze de o direcție clară în tot ceea ce face: este mai ușor să transmiți un mesaj dacă știi CARE este mesajul și CUM îl poți transmite (ton, fonturi, culori).

Dacă vrei să afli mai multe despre ce implică poziționarea afacerii tale, te invităm să accesezi pagina dedicată acestui serviciu aici, iar dacă vrei să afli mai multe despre branding, click aici unde avem un articol foarte simpatic (SPOILER ALERT: răspunsul la întrebarea din titlul articolului va fi aproape mereu DA!).

    Spune-ne în cuvintele tale cu ce te putem ajuta și hai să începem!