01 Aug 2018

De ce ai nevoie de un manual de brand

de Mara pe 1 august 2018

La orice lucru pe care îl cumperi vei primi un manual cu instrucțiuni de folosire.

Mașină de spălat, telefon, căști, fier de călcat – toate vin însoțite de mini-tomuri ce te învață pe scurt ”așa da, așa nu” atunci când vine vorba de utilizarea noii tale achiziții.

Dacă pentru un smartphone ai nevoie de un manual, de ce nu s-ar aplica același principiu și pentru brand-ul tău?

Nu numai că brand­-ul tău are nevoie de un manual – el are nevoie de două: manual de identitate și manual de brand.

Primul definește identitatea vizuală a brand-ului și modul corect de utilizare a acesteia, iar al doilea stabilește o fundație strategică pentru brand și îi oferă o direcție de dezvoltare.

Manualul de identitate

Manualul de identitate al brand-ului tău este un ghid complet de la A la Z care îți oferă cadrul în care poți folosi logo-ul și sloganul mărcii tale (identitatea vizuală este formată la nivel elementar din două elemente: logo și slogan).

Identitatea de brand este formată din mai multe componente legate intrinsec:

  • simbolism: conceptul din spatele logo-ului, ideea fondatoare pe care acesta se bazează, esența distilată a brand-ului tău în format vizual. Ideal este ca acest simbolism să fie curat, intuitiv, original, să evite clișeele și să poată trece testul timpului (un logo care este relevant doar pentru un an nu este un logo de succes – decât dacă vrei ca afacerea ta să dăinuie tot temporar).

ConnectMedia_ManualDeBrand_1

  • logo și slogan: preluând ideea din partea simbolică, logo-ul și sloganul funcționează pe baza unei simbioze emoțional-funcțional și devin cartea de vizită a companiei tale.

ConnectMedia_ManualDeBrand_2

  • elemente cromatice: acestea sunt culorile folosite în identitatea vizuală și reprezintă piatra de temelie a oricărei comunicări vizuale viitoare. Sub nicio formă nu pot fi folosite culori care nu sunt încadrate în paleta oficială stabilită în manualul de identitate.

ConnectMedia_ManualDeBrand_4

  • elemente vizuale secundare: poziționarea elementelor grafice în diferite variante astfel încât logo-ul să fie la fel de relevant pe diferite medii de comunicare.

ConnectMedia_ManualDeBrand_3

  • elemente tipografice: un brand este definit și de fonturile folosite în comunicare. Deși logo-ul poate fi construit cu un anumit tip de font, adeseori fontul respectiv nu poate fi folosit în toate tipurile de comunicare. De aceea este nevoie de la bun început să se stabilească familia de fonturi: de la logo la headline la bodycopy fonturile trebuie să respecte originalitatea brand-ului și să se complementeze pentru o identitatea solidă indiferent de mediul de comunicare (print, semnături de email, cărți de vizită, articole de blog, etc.).

ConnectMedia_ManualDeBrand_5

  • reguli de folosire a identității: acest segment al manualului de identitate oferă recomandări pentru diferite utilizării ale identității în mai multe cazuri de comunicare vizuală: poze monocrome, poze saturate, imagini de dimensiuni mai mici, bannere, etc. Aici și specificăm o listă completă de ”așa nu” și ”așa da”.

ConnectMedia_ManualDeBrand_7

 


 

ConnectMedia_ManualDeBrand_8

  • exemple: declinarea identității în toate mediile relevante pentru brand.

ConnectMedia_ManualDeBrand_8

Manual de brand

Manualul de brand stabilește poziționarea mărcii: aceasta trebuie să fie unică pe piață și relevantă pentru target. De asemenea, ea va fi fundația strategiei de dezvoltare.

Poziționarea brand-ului se bazează pe istoric, insight-uri din piață, trenduri, analiză SWOT și crearea unei legături emoționale cu promisiunea mărcii.

Odată stabilită această poziționare, ea este fundația strategiei de dezvoltare a brand-ului pe o perioadă mai lungă de timp.

Această strategie nu se aplică pentru o săptămână/o lună. Ea are nevoie de suport susținut, un plan atent conceput și promovare constantă și nu în salturi.

Nu te poți aștepta să ai un brand relevant și memorabil dacă el se află în lumina intermitentă a reflectoarelor.

Dacă simți că brand-ul tău nu are aceste instrucțiuni de folosire și îți dorești un ghid handy pentru un viitor atent planificat, contactează-ne și hai să vedem cum stă treaba cu manualele (promitem că nu va avea nicio legătură cu manualele de școală – ale noastre vor fi cărți pe care vei dori să le recitești again and again!).